Goede en efficiënte opvolging reparatie openbare verlichting met LMS

Zorgen voor goede opvolging van reparaties aan straatverlichting is vaak een uitdaging voor beheerders van de openbare verlichting, zoals gemeenten. Want hoe weet je of reparaties op tijd en correct zijn uitgevoerd? En ook niet onbelangrijk: hoe kun je dit proces rond de opvolging van storingsmeldingen aan openbare verlichting efficiënt bewaken? Dit blijkt in de praktijk vaak beter en efficiënter te kunnen met een oplossing van het Nederlands Licht Instituut (NLI).

Dpvolging reparatie straatverlichting en openbare verlichting eenvoudig volgen in LMS.

Taken bij opvolging reparatie straatverlichting

In een bestek of plan van aanpak wordt beschreven wat verwacht wordt van een onderhoudsaannemer bij de opvolging van een storingsmelding aan straatverlichting of andere openbare verlichting. Zo is vastgelegd welke doorlooptijden belangrijk zijn en welke kwaliteit verwacht wordt bij de opvolging. Vaak moet een reparatie binnen 10 werkdagen zijn uitgevoerd of bij een hoge urgentie binnen 1 dag of zelfs binnen 2 uur.

Bij die controle opvolging reparatie openbare verlichting is het ook belangrijk dat de areaalgegevens gemuteerd worden, lichtmasten genummerd worden (stickeren) en dat het juiste materiaal geplaatst wordt. En er moet worden gekeken of een lichtmast (weer) recht staat, de armatuur goed ingesteld en gericht is en of de apparatuur veilig is aangesloten. Maar hoe kun je efficiënt monitoren of alle taken correct zijn uitgevoerd na een storingsmelding? Dat is niet alleen van belang voor de beheerder van de openbare ruimte, maar ook voor een burger die een storing heeft gemeld. Die moet immers ook netjes op de hoogte worden gehouden over de voortgang.

De uitdaging van beheerders na een storingsmelding

Als beheerder wil je in één oogopslag kunnen zien wat de voortgang is van reparaties en periodiek managementinformatie kunnen raadplegen. Want hoe heeft een onderhoudsaannemer de afgelopen periode gepresteerd? Zijn de reparaties tijdig en netjes uitgevoerd? Kloppen de mutaties en kosten? Welke reparaties zijn nog niet gedaan en wat is de reden? Is er nog materiaal in bestelling? Was er een netwerkstoring? Dat wil je efficiënt kunnen monitoren, het liefst met een eenvoudig beheersysteem dat alle informatie overzichtelijk bundelt.

Bij het NLI kennen we die praktische behoeften zeer goed omdat wijzelf namens beheerders toezien op de uitvoering van onderhoudscontracten en de directievoering verzorgen na aanbestedingen. Vanuit onze eigen beheer- en toezichttaken hebben we ons eigen Lichtmanagement Systeem (LMS) ontwikkeld dat ook beschikbaar is voor andere beheerders én voor onderhoudspartijen. LMS is eenvoudig te koppelen aan andere systemen zodat iedereen efficiënt kan werken met de meest actuele gegevens. LMS is ook zeer geschikt om de opvolging en reparatie na een storingsmelding efficiënt te monitoren. En wie een storingsmelding heeft gedaan, kan automatisch op de hoogte worden gehouden over de opvolging. Hierdoor is LMS ook meteen een communicatiemiddel.

LMS voor opvolging reparatie openbare verlichting

Op dit moment maken 60 beheerders (gemeenten, woningbouwverenigingen en terreinbeheerders) in Nederland al gebruik van LMS. Daarnaast werken ook steeds meer onderhoudspartijen met dit systeem. Want ook een aannemer wil inzicht in de ‘workload’ en workflow, naast actuele informatie over de exacte locatie van een storingsmelding en bijvoorbeeld over de apparatuur die daar nodig is.

LMS is hierdoor het ideale instrument voor alle betrokken partijen om de opvolging van reparaties aan straatverlichting goed te kunnen organiseren en om hierop te kunnen sturen. Dit geldt niet alleen voor reparaties maar ook voor preventief onderhoud en alle andere projecten aan de openbare verlichting. Het hele proces van een gemelde storing (op de website van een gemeente) tot en met de facturatie door de onderhoudsaannemer is overzichtelijk gestroomlijnd.

Lees hier een praktijkvoorbeeld van: vijf gemeenten en onderhoudsspecialist Speer Infra, die efficiënt samenwerken in LMS.

Controle op locatie

LMS lost natuurlijk niet alles vanzelf voor u op. Een beheerder moet nog wel toezien of opgeloste reparaties ook echt correct zijn uitgevoerd. De opvolging van reparaties aan straatverlichting is niet allemaal van achter een beeldscherm te monitoren. Dit moet (deels) op locatie plaatsvinden. Ook bij dit onderdeel van het onderhoudsmanagement kan het NLI helpen. Wij voeren buiten bijvoorbeeld steekproeven uit en controleren visueel of alles conform het bestek is uitgevoerd.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onderhoudsmanagement en controle van de opvolging van reparaties aan openbare verlichting met LMS? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met John Vranken, per e-mail john.vranken@nederlandslicht.nl of bel het NLI, telefoon: 038 455 52 46.

Ook interessant

Prominente rol voor licht in metamorfose van centrum Almelo

Het centrum van Almelo heeft een uitgebreide metamorfose ondergaan. Met een lichtplan en lichtarchitectuur van het NLI is de eenheid, kwaliteit en beleving van het gebied versterkt. Bekijk hier het resultaat en lees over de uitdagingen voor de gemeenten en de oplossingen.

lees meer
Slimmer openbare verlichting door API-koppelingen met LMS.

Slimme openbare verlichting door koppelingen met LMS

Er ontstaan steeds meer mogelijkheden voor slimme openbare verlichting en efficiënt beheer door het koppelen van systemen met ons lichtmanagementsysteem (LMS). Dit zorg bij gemeenten en aannemers voor grote tijdwinst en besparingen. We laten de mogelijkheden zien met een paar praktijkvoorbeelden.

lees meer

Dynamische fietspadverlichting voor fietsers én de natuur bij Lochem

Met dynamische fietspadverlichting is voor een natuurgebied bij Lochem een oplossing gerealiseerd die de belangen van fietsers én de natuur verenigt. Het NLI zorgde dat de slimme fietspadverlichting ‘meerijdt’ met fietsers en achter hen weer dimt. Bekijk hier een korte film met extra uitleg.

lees meer

Heeft u een vraag?