LMS helpt gemeenten en Speer Infra met onderhoudsmanagement

Voor onderhoudsmanagement van de openbare verlichting bij vijf gemeenten werkt onderhoudsspecialist Speer Infra met het Lichtmanagement Systeem (LMS) van het Nederlands Lichtinstituut (NLI). Dat bevalt hen en de gemeenten heel goed. Maar hoe werkt dat in de praktijk? We namen een kijkje. “Wij werken bij verschillende gemeenten met meerdere systemen, maar het liefst met LMS”, zegt werkvoorbereider Wouter van Dijk.

MLS helpt gemeenten en Speer Infra met onderhoudsmanagement openbare verlichting

Op zoek naar nieuwe beheersoftware

Bij een aanbesteding in 2018 is het onderhoud aan de openbare verlichting bij vijf gemeenten (Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Uithoorn en Ouderkerk) gegund aan Speer Infra. Deze aannemer uit Naarden (Noord-Holland) is gespecialiseerd in aanleg en onderhoud van openbare verlichting. “Voor goed beheer van deze nieuwe opdracht zochten we nieuwe beheersoftware”, vertelt Van Dijk.

Ontdekking tijdens rondje met de hond

De oplossing ligt soms gewoon op straat. Dat merkte de werkvoorbereider toen hij in zijn woonplaats Nijkerk de hond uitliet. Vlakbij een school zag hij een aangereden lantaarnpaal schuin over de grond hangen. “Ik nam een kijkje en zag dat hij gelukkig al was veiliggesteld. Ook zag ik een QR-code op de schademast. Ik was nieuwsgierig en scande die met mijn smartphone. Toen kwam ik direct op de website van het LMS (Lichtmanagementsysteem.nl) en ik zag dat de schade al gemeld was. En ik ontdekte hoe eenvoudig je een schade kon melden en dan op de hoogte werd gehouden over de voortgang. Dat leek me geweldig! Dat wilde ik ook voor onze klanten.”

Aan de slag met nieuwe beheersoftware

Er werd contact gelegd met het NLI en na een kennismaking kon Speer het LMS al snel in gebruik nemen (op 1 december 2018). “Toen ontdekten we ook achter de schermen hoe handig deze beheersoftware is. Niet alleen voor het feitelijke onderhoudsmanagement aan de openbare verlichting, maar ook als communicatiemiddel tussen alle betrokkenen. Van de burger die een schade meldt, tot de aannemer, monteur en de betrokken gemeente. Iedereen ziet realtime de actuele status op een grafisch overzichtelijke manier. Dat voorkomt een hoop onnodige communicatie. Wij zien het direct als ergens een schade gemeld is en hoe de responsetijd ervoor staat. Onze monteur heeft met zijn iPad op locatie ook alle relevante gegevens bij de hand.”

Optimaliseren data van gemeenten

Naast het LMS als systeem zijn natuurlijk ook de gegevens van gemeenten over de openbare verlichting van belang. Het LMS kon eenvoudig gekoppeld worden aan de eigen systemen van de gemeenten. “De gegevens van de ene gemeente bleken natuurlijk al verder ontwikkeld dan van de andere. Dit was één aanbesteding, maar eigenlijk gaat het om vijf klanten die allemaal hun eigen data hebben. Voor het LMS is dat geen probleem, maar om het onderhoudsmanagement optimaal te laten verlopen, zijn we de data van de gemeenten over hun openbare verlichting gaan optimaliseren. Wat daarvoor nodig is, verschilt per gemeente en de gegevens die zij hebben. Maar het kan stap voor stap en daarin kun je steeds verder gaan om data goed te benutten voor het beheersen van de storing- en onderhoudsprocessen.”

Onderhoudsmanagement en werkordermanagement

Het LMS is op verschillende manieren inzetbaar, maar wordt bij deze vijf gemeenten tot nu toe vooral gebruikt voor het onderhoudsmanagement aan de openbare verlichting. “Dat was voor ons de belangrijkste aanleiding. We gebruiken het systeem ook al wel om kleine aanleg- of vervangingsprojecten te organiseren. We hebben ook al geëxperimenteerd met werkordermanagement, want wij krijgen regelmatig werkorders van onze klanten. Daarvoor is dit systeem ook handig.”

Een monteur kan een project uitvoeren en zijn handelingen zijn allemaal terug te zien, bijvoorbeeld per vervangen onderdeel. “Dat is heel interessant om nieuwe data mee op te bouwen voor het beheer van de openbare verlichting. Daar kunnen we ons samen met gemeenten steeds verder in verdiepen. Voor gemeenten is het ook handig dat zij een inkijkfunctie hebben. Daardoor is dit voor hen een transparant communicatiemiddel. Dat is handig als iemand bij een gemeente bijvoorbeeld wil weten welke maat armaturen wij besteld hebben.”

"Liever LMS"

Speer en de vijf gemeenten zijn enthousiast over het LMS. Van Dijk: “Wij werken voor verschillende gemeenten en krijgen daar ook andere systemen voorgeschoteld om mee te werken. Dat kan ook prima, maar ik werk nu toch liever met het LMS. De kracht is vooral dat alle betrokkenen heel goed en eenvoudig geïnformeerd blijven over de actuele status van veranderingen aan de openbare verlichting. Daarnaast zijn wij ook blij met de ondersteuning van het NLI. Ze staan altijd open voor onze behoeften en feedback om nieuwe oplossingen te creëren. Zo blijven ze het LMS samen met ons verder ontwikkelen.”

Ook interessant

Opmars lichtvisie voor samenhang stedelijke ontwikkeling en licht

De lichtvisie voor openbare verlichting krijgt in Nederland voorzichtig meer voeten aan de grond. Vooral door het groeiend besef dat stedelijke ontwikkeling en licht onlosmakelijk verbonden zijn. Om openbare verlichting en sfeer te kunnen sturen, is de lichtvisie het ‘masterplan’ voor de langere termijn. Scenario’s zijn essentieel om tot een goed plan te komen. 

lees meer

Inventarisatie en beheer openbare verlichting gemeenten in de praktijk

Beheer van openbare verlichting bij gemeenten begint met een goed beheerplan en een goede database. Maar hoe krijg je die? We bekijken het in de praktijk bij de gemeente Krimpenerwaard, waar het NLI bezig is met een inventarisatie van de openbare verlichting.

lees meer

Nachtschouw app voor efficiënte inventarisatie defecte lichtmasten

Met de nachtschouw app kan de inventarisatie van defecte lichtmasten voortaan veel sneller, eenvoudiger en efficiënter worden uitgevoerd. Met deze nieuwe app voor de mobiele telefoon, tablet of iPad is nachtelijk speuren naar kapotte lichtmasten verleden tijd. 

lees meer

Heeft u een vraag?