Inventarisatie openbare verlichting
Goed beheer van het OVL areaal is alleen mogelijk als de juiste data beschikbaar is. Daarom is het essentieel dat het areaal professioneel geïnventariseerd wordt en vastgelegd wordt in een betrouwbaar beheersysteem zoals LMS.
Format van uw inventarisatie
Bedenk vooraf goed welke informatie de inventarisatie u moet opleveren. Op basis hiervan bepalen wij het format voor het inventariseren van uw lichtmastbestand. Uiteraard kunnen wij ook helpen om deze doelen te bepalen.
Het juiste format zorgt ervoor dat de gegevens eenvoudig te implementeren zijn in uw beheersysteem voor openbare verlichting. Uiteraard kunt u hiervoor ook ons licht management systeem (LMS) benutten. Na de implementatie zorgen wij voor de kwaliteitsborging, zodat het gegevensbeheer in uw dagelijks werkprocessen wordt meegenomen. Het inventariseren doen wij met eigen personeel.
Voor het inventariseren van openbare verlichting geven wij als enige een garantie af dat uw lichtmastbestand na de inventarisatie voor minimaal 98% overeenkomt met de praktijk.
Inventariseren lichtmastbestand met ons LMS
Het inventariseren van uw lichtmastbestand met ons eigen beheersysteem LMS levert een aantal extra voordelen op. Hierdoor kunnen wij de resultaten al direct opnemen in dit centrale lichtmanagementsysteem. Na de inventarisatie kunnen wijzigingen steeds eenvoudig worden bijgehouden door betrokkenen. Daardoor is steeds opnieuw inventariseren verleden tijd. Ook het aanmelden en oplossen van storingen is eenvoudiger en efficiënter voor iedereen, doordat aannemers en monteurs ook met dezelfde data kunnen werken (in het LMS of gekoppeld aan hun systeem). Daarnaast zorgt ons beheersysteem automatisch voor de terugkoppeling naar melders van storingen.
Inmeten lichtmastbestand met GPS
Om het lichtmastenbestand te gebruiken voor GEO-gerelateerde systemen (zoals GIS-pakketten en navigatiesystemen) is de meest nauwkeurige methode om lichtmasten in te meten met GPS-apparatuur. Wij beschikken over deze apparatuur en zorgen dat de X en Y-coördinaten in uw beheersysteem ook echt kloppen met de plekken waar de lichtmasten buiten staan.
Onze werkwijze bij inventarisaties
Voordat wij inventarisaties voor openbare verlichting starten, bespreken wij altijd met een opdrachtgever welke gegevens gewenst zijn en hoe wij die het best kunnen aanleveren voor het beheersysteem. Daarna gaan wij te voet op pad voor het inmeten. Mogelijk stellen wij nog vragen over eigendommen van lichtmasten (woningbouwcorporatie, provincie etc.). Ook gevaarlijke situaties (zoals kapotte mastdeuren) melden wij direct. Na een veld-dag verwerken wij direct de gegevens met alle informatie nog vers in ons hoofd.
Stickeren straatverlichting
Om een lichtmast te lokaliseren, heeft deze een duidelijke identiteit (ID) nodig. In de praktijk is dat vaak een sticker met een straatnaam en mastnummer. Dit zorgt ervoor dat alle betrokkenen het over dezelfde lichtmast hebben. Bij een verstoring in de straatverlichting kan een burger de betreffende identiteit eenvoudig doorgeven. Bij gebruik van ons LMS kunnen melders de betreffende lichtmast eenvoudig aanklikken op een kaart.
Vullen van uw beheersysteem
De uitkomsten van een inventarisatie in de openbare ruimte leveren wij aan op de gewenste manier: in ons LMS, als totaalbestand met het gewenste format in Excel of wij muteren de gegevens direct voor uw eigen beheerpakket.