Waarom nóg een beheerssysteem voor de openbare verlichting?

In het Licht Management Systeem (LMS) van het NLI werken alle betrokkenen samen in één beheersysteem voor openbare verlichting. Dat is het uitgangspunt. "Dat klinkt logisch, maar dat was er dus niet.” Dat werd hoog tijd. Lees het interview met John Vranken, directeur bij NLI.

John Vranken van het NLI over LMS: het beheersysteem voor openbare verlichting

Onnodige vervuiling bestanden

Je moet er toch niet aan denken: je hebt alle straatverlichting in een gemeente geïnventariseerd, 20.000 lichtmasten! En een jaar later moet het opnieuw. John Vranken, directeur van het NLI, maakt het regelmatig mee. Hij schrijft vervanging- of investeringsplannen voor openbare straatverlichting. “Dan inventariseren we alle straatverlichting, maar blijkt die data een jaar later weer vervuild. Zonde van de tijd. Het is een probleem dat zich herhaalde. Dus losten we dat probleem samen met gemeenten en aannemers voor eens en altijd op!”  

Het NLI kwam met een nieuw beheerpakket voor de openbare straatverlichting: het Lichtmanagementsysteem (LMS). “In LMS werken alle betrokkenen in één systeem. Dat was het uitgangspunt. Dat leek ons de makkelijkste manier om datavervuiling tegen te gaan. Hiermee is het proces vereenvoudigd. Er wordt minder data genoteerd en alles op dezelfde plek. Dan is de kans op onjuiste of verouderde gegevens het kleinst.”

Makkelijk in gebruik

De gemeente Epe startte als eerste met het LMS: “Zij waren direct enthousiast. Ook de gecontracteerde aannemers lopen weg met het systeem. De monteurs draaien ’s ochtends eenvoudig de snelste route uit via de ingebouwde routeplanner. Bij elke reparatie geeft de monteur op zijn tablet direct door welke paal hij gezien heeft en wat de reparatie was. Dat verwerkt hij dan meteen in het systeem van de gemeente. Heel eenvoudig. Dat klinkt logisch, maar dat was er dus niet.”

Ook voor de gemeente is het beheer vereenvoudigd: “Op de kaart voor de beheerder staan kleuren bij elke storing. Is een melding geel, dan heeft de aannemer nog meerdere dagen om binnen de contractperiode te herstellen. Is een stip oranje, dan heeft de aannemer nog 2 dagen tijd. Met een rode stip is de doorlooptijd niet gehaald. De beheerder ziet zo direct waar de storingen zitten, of deze op tijd zijn verholpen en waar het mis gaat. Eenvoudig draaien zij een rapportage uit. Zo kan de gemeente een aannemer aan het contract houden.”

Gemak voor burgers

Ten slotte is het systeem ook voor de burger makkelijker gemaakt: “Ook als hij de straatnaam niet weet kan hij de defecte lantaarnpaal vinden. Op een kaart kan de burger aangeven om welke lamp het gaat. De gemeente controleert de melding en zet deze door naar de aannemer. En als de melding niet voor de gemeente is? Dan staat de eigenaar van de verlichting ook in het systeem. De burger krijgt keurig een bedankmail en de melding wordt doorgestuurd naar bijvoorbeeld de woningbouwvereniging of provincie. Wel zo vriendelijk.”
 
John is trots op het gebruikersgemak: “Het systeem is zo simpel mogelijk gebouwd. Wat doet een burger? Wat doet een aannemer? Wat doet een beheerder? Wat willen zij zien? Ook als je niet technisch onderlegd bent haal jij de informatie naar boven die je zoekt. Daarom is er zowel een overzichtskaart als een lijst met meldingen. Voor visueel ingestelde gebruikers en mensen die van lijsten houden. Dit systeem is zo overzichtelijker en veel gebruiksvriendelijker dan andere pakketten. Dat maakt de communicatie tussen alle partijen eenvoudiger.”

Mogelijkheden voor de toekomst

Het LMS is toekomstbestendig is, dit houdt in dat het met andere systemen kan samenwerken. John: “Gemeenten, aannemers en leverancier werken met eigen systemen, daar kan die van ons op aangesloten worden. Daarnaast is dat een keuze voor de toekomst. Een lichtmast is nu nog een domme lantaarnpaal. Slimmere lichtmasten komen er echter aan, dat is onvermijdelijk. Die worden gekoppeld aan het internet. Een sensor geeft dan automatisch door of de lamp of driver kapot is. Maar we denken al veel verder. De paal is een logische doorgeefluik van data, want alle straatverlichting in een gemeente is aan elkaar gekoppeld. Wanneer gaan ze meten hoeveel fijnstof er in de lucht zit? Of hoe druk het op straat is? Ik denk dat de lichtmast over een paar jaar een paal vol mogelijkheden is, die toevallig ook licht geeft.”

Dankzij het Lichtmanagementsysteem kan John de gemeenten beter adviseren. “Als data niet klopt dan kost vervangings- en beheersplannen maken onnodig veel tijd. Inmiddels werken meerdere gemeenten en aannemers met het systeem. Ze vinden het een makkelijk pakket. Gebruiksvriendelijk. De monteurs en de beheerders doen hun werk plezieriger als de data klopt. En ik kan mijn werk beter doen. Met correcte gegevens krijgen gemeenten waar voor hun geld. Zo hebben gemeenten betere grip op het beheer van de openbare straatverlichting.”

Over LMS

LMS is een applicatie die het makkelijker maakt om storingen van lichtmasten te melden en helpt om de storingen sneller op te lossen. Probeer gratis de demo. Meld je aan op www.lichtmanagementsysteem.nl of e-mail John Vranken voor een afspraak. Hij komt het systeem graag laten zien.

 

Ook interessant

Beheer openbare verlichting kan beter, efficiënter en goedkoper

Veel gemeenten denken dat zij een goede actuele database hebben voor het beheer van hun openbare verlichting. De praktijk blijkt weerbarstiger. Vaak blijkt hun database flink vervuild of zijn benodigde gegevens opeens ‘toch niet volledig’. Dat kost onnodig extra tijd en geld. Moderne beheersoftware biedt uitkomst. 

lees meer

Verhalen schades

Het NLI verzorgt voor gemeenten en andere beheerders het verhalen van schades aan lichtmasten bij verzekeraars of het Waarborgfonds Motorverkeer. Wij zorgen hierbij voor volledige transparantie over de kosten en vergoedingen. Wat er overblijft, krijgt de opdrachtgever gewoon terug. Zo nemen wij gemeenten veel werk uit handen en besparen zij veel (publiek) geld.

lees meer

Heeft u een vraag?