Iedere dag is het raak: schade aan lichtmasten na aanrijdingen
Al die lichtmasten naast de weg vallen niemand meer op. We zijn er simpelweg aan gewend. En dat is nou precies het probleem. Want maar al te vaak rijden automobilisten er vol tegenaan. De schade aan zo’n lantaarnpaal is in een mum van tijd aangebracht, maar het verzekeringsgeld claimen kost gemeentes en aannemers zeeën van tijd. Tijd, die er vaak niet is! Gelukkig staan Grieta en Manon klaar om dit voor ze te fixen.
Grieta Leever en Manon Schelhaas zijn er maar druk mee. Per maand handelen zij gemiddeld zo’n 100 kapotgereden lichtmasten af. Ook wel schademasten genoemd. Ze helpen gemeentes en aannemers om het geld bij verzekeraars of het Waarborgfonds te claimen. Met dat geld kunnen zij een nieuwe mast en armatuur plaatsen. Toen Manon een jaar geleden bij het NLI kwam werken vroegen vrienden ‘is dat echt een baan?’. Ja, dat is het. Ze hebben er hun handen vol aan!
Grote kostenpost
“Een schademast is de meest voorkomende schadepost in de openbare ruimte”, vertelt Grieta. “Per jaar worden 1 op de 200 lichtmasten aangereden, dat is voor een gemiddelde gemeente zo’n 48 lichtmasten per jaar. Voor beheerders is dit niet fijn, want de schade verhalen is niet altijd even makkelijk. Soms is de veroorzaker bekend, maar vaak ook niet. En daar begint het papierdrama.”
Het proces
Een gemeente wil natuurlijk geld ontvangen voor de kapotte lichtmast. Maar dat krijgen ze niet zomaar. Manon legt uit: “Je moet binnen 10 dagen melding doen bij de politie, waarna een proces-verbaal volgt. Die termijn is soms nog best krap, omdat er zoveel meldingen zijn. Vervolgens moet een gemeente daarmee naar het waarborgfonds. Daar moeten ze 3 specifieke foto’s aanleveren en een speciaal formulier invullen. Als het allemaal soepel verloopt, ontvangen ze na enige tijd bericht dat er geld wordt uitgekeerd. Daarmee kunnen ze de aannemer betalen die de omgereden of ingedeukte mast vervangt.”
Onbekende ‘dader’
In ongeveer 30% van de gevallen is de veroorzaker wel bekend is. En dan begint vaak een interessanter traject. Namelijk de discussie met verzekeringsmaatschappijen. “Zo’n traject vereist dat je de tijd hebt en neemt om dit tot een gewenst einde te brengen. Veel beheerders hebben al tijd te kort, moet je indenken dat ze gemiddeld iedere week zo’n dossier op hun bureau hebben liggen. Je bent met het opmaken van één melding al zeker een half uurtje bezig. Bovendien moet je daarna de doorloop in de gaten houden en zelf achter dingen aangaan. Veel beheerders komen hier niet aan toe en kunnen dus hulp van ons gebruiken”, aldus Grieta.
Daarbij hebben Grieta en Manon ook contact met Stichting Processen Verbaal. “We krijgen van de politie een uniek nummer van het ongeval. Daarmee gaan wij naar de website van Stichting Processen verbaal; daar kunnen we de politierapporten opvragen, tegen betaling van aanvraagkosten. Vervolgens moeten we dit afwachten en in de gaten houden. Je doet het niet zomaar even”, vult Manon aan.
Mooi werk
Het mooiste onderdeel van haar werk vindt Grieta het contact met de veroorzakers. “Wij bellen deze inwoner en vragen als eerst hoe het met diegene gaat. Want vaak is die persoon ook geschrokken. We hebben toch met mensen te maken hé? Daarna vragen we naar verzekeringsgegevens, daarover ontvangen ze dan ook een mail. Als we alle informatie helder op een rij hebben, sturen we dit door naar de verzekeringsmaatschappij”, aldus Grieta.
Bij Manon ligt dit anders. Zij vindt vooral de uitdaging in het puzzelen. “Ik vind het leuk om uit te zoeken wat er is gebeurd. En hoeveel het gaat kosten om die mast te laten vervangen. Dat hangt namelijk van verschillende dingen af, zoals de lichtmasthoogte en het materiaal. Dit alles brengen we samen in één document.”
No cure, no pay
Bij het NLI concentreren we ons op lichtmasten omdat dit de meest voorkomende schadepost is en omdat we verstand hebben van deze materie. Daarbij is het doel helder; gemeentes en aannemers ontzorgen. “Wij lossen de schademasten op, zodat gemeentes er geen last van hebben”, aldus Manon. “De gemeente krijgt een melding en komt ermee naar ons, of we krijgen de melding vaak automatisch binnen via het meldsysteem. Wij handelen het dan verder af.”
En dat gaat de dames goed af. Grieta vult aan: “Wij werken op een ‘no cure, no pay’ basis. Dat gaat goed, want we hebben een succesratio van ruim 97%. We zorgen ervoor dat een gemiddelde gemeente op jaarbasis zo’n € 50.000,00 aan schadevergoeding ontvangt. De vergoeding die wij hiervoor vragen, is flink wat lager dan het bedrag dat andere specialisten in de markt vragen. Dus gemeentes pakken hier al snel winst mee. Ze hoeven zelf niets meer te doen aan schademasten, zitten niet met de rompslomp en krijgen het geld iedere maand netjes overgemaakt.”
Wil je ook eens kennismaken met Grieta en Manon? Stuur ze gerust een mailtje via info@nederlandslicht.nl of bel ze op 038 202 23 22