Herstellen en beheren
Ben jij beheerder van openbare verlichting en wil je deze op orde brengen? In onze vorige artikelen heb je alles kunnen lezen over het inventarisaren en borgen van de areaalgegevens. Tijd voor de volgende stap: het herstellen van defecten en schades. Waarom je geld bespaart als je dit goed bijhoudt en hoe je goed toezicht kunt houden vanuit de luie stoel? Dat vertelt Bert Stegeman, directeur van het Nederlands Licht Instituut (NLI).
Een mooi vertrekpunt
"Je hebt het hele areaal geïnventariseerd en de status van alle lichtmasten overzichtelijk in beeld gebracht. Top! Dat is een mooi vertrekpunt voor herstelmaatregelen. Denk aan het fixen van defecten en schades of het rechtzetten van masten. Die situaties komen namelijk naar boven als je een goede inventarisatie hebt gedaan of laten uitvoeren. Laat dit ook uitvoeren want je wilt toe naar een zo goed mogelijke staat van jouw areaal. Dit kost natuurlijk geld, maar zorgt er wél voor dat alles weer optimaal functioneert en het straatbeeld goed is. En dan? Dan is het zaak om alles netjes bij te houden en de gegevens actueel te houden."
Voorkom dubbele kosten
Hoe pak je dit herstelproces nou goed aan? Bert Stegeman, directeur van het Nederlands Licht Instituut (NLI), vertelt hoe zij dit doen: “Het is belangrijk om projecten en onderhoud samen met jouw aannemer in te plannen en dit vervolgens actief te muteren en bij te houden. Dit voorkomt dat je later weer alles opnieuw moet inventariseren. Bij gemeentes voor wie wij dat verzorgen, zijn de gegevens altijd up to date. Bij sommige andere gemeenten heb ik in de afgelopen 14 jaar het hele areaal al drie keer volledig geïnventariseerd, omdat daar zaken niet werden bijgehouden. Terwijl hiervoor wél betaald is vanuit de projecten. Eigenlijk kost het dan dus 2x geld. Je betaalt de aannemer voor revisie die niet is geleverd én je betaalt het NLI voor een inventarisatie. Dat is echt zonde. Richt daarom het proces zo in dat je het blijft bijhouden. Dat kost ook geld, maar een stuk minder dan die dubbele kosten.”
Leg de gegevens vast
Kost het bijhouden van deze gegevens veel moeite? Nee hoor! Niet met het juiste systeem. Bert: “Het Licht Management Systeem (LMS) is hier bijvoorbeeld ideaal voor. Met dit praktisch en operationeel ingestelde systeem houd je moeiteloos op mastniveau bij wat er is gebeurd qua storingen en schades en of de revisies zijn doorgevoerd. Ook kun je hierin projecten en kleine werken voorbereiden. Met één druk op de knop muteert het materiaal en staat alles erin met de juiste plaatsingsdatum. Het enige wat je daarna nog hoeft te doen, is te volgen of de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Voor goed beheer is een operationeel systeem essentieel. Jouw aannemer en jij werken gelijktijdig met dezelfde gegevens in hetzelfde systeem. Een centraal assetsysteem heeft die functionaliteiten niet. Die systemen zijn niet gericht op dagelijkse processen maar meer op management gebied. Wil je het écht goed organiseren? Dan is het essentieel dat beheerders hun werkzaamheden rondom openbare verlichting procesmatig inrichten en ook werken met een systeem zoals het LMS. Dan kun je vrijwel alles vanuit de cockpit volgen en zelfs foto’s laten uploaden van het uitgevoerde werk. Dat is bijna toezichthouden vanuit de luie stoel.”
Hulp nodig bij het inventariseren?
Bel de Sherlocks van het NLI – “Wanneer goede observatie noodzakelijk is”.