Contact

Betrokken, betrouwbaar & bekwaam, maak kennis met: Grieta Leever

“Bij schades aan lichtmasten claim ik verzekeringsgeld voor gemeentes en aannemers ”

Wie er niet zo in thuis is, zal ervan versteld staan hoe váák mensen hun auto tegen een lichtmast parkeren. Iedere gemeente heeft er wekelijks zeker een paar keer mee te maken. Het gevolg? Schade. En dat kost geld. Schade-expert Grieta helpt daarom, met bijzonder veel plezier, gemeentes en aannemers om dit geld bij verzekeraars of het Waarborgfonds te claimen. Hoe ze dat doet en waarom ze dit zo leuk vindt, vertelt Grieta in dit interview.

Waar Grieta eerst jarenlang in Twente werkte, is ze voor de liefde naar Heerde verhuisd waar ze samenwoont met haar man. In haar vrije tijd is ze te vinden achter een schildersezel waar ze geniet van creatief schilderen, blaast ze muzikaal uit op haar klarinet of staat ze op de tennisbaan een fanatiek potje te spelen. In Twente heeft ze veel administratieve ervaring opgedaan die ze perfect bij het Nederlands Licht Instituut (NLI) kon inzetten. Via haar netwerk is ze hier dan ook eind 2019 terechtgekomen. Grieta vertelt: “Ik houd me nu vooral bezig met aanrijdingsschades aan lichtmasten, voor gemeentes of aannemers. De kosten verhaal ik bij de verzekeraar van de ongelukkige chauffeur of, wanneer de veroorzaker onbekend is, bij het Waarborgfonds. Onze klanten krijgen dit bedrag vervolgens één keer per maand uitbetaald.”

“Voor het NLI mag ik ook gezellige personeelsfeestjes organiseren, dat is natuurlijk superleuk.”

Klinkt goed. En door het grote aantal lichtmastaanrijdingen is dit zelfs bijna een dagtaak! Maar Grieta doet nog meer. “Naast deze schadeafhandelingen, verzorg ik de debiteuren- en crediteurenadministratie en personeelszaken. Ik mag ook gezellige personeelsfeestjes organiseren, dat is natuurlijk superleuk!”, vertelt Grieta met een brede glimlach. “Ik doe dus van alles een beetje. Dat komt omdat we een klein team hebben. Mijn werkweek is divers en afwisselend, dat bevalt goed.”  

“Ik zorg ervoor dat gemeentes en aannemers geld ontvangen voor de schade. Met dat geld kunnen zij een nieuwe mast en armatuur plaatsen.”

Wat Grieta vooral voor klanten wil betekenen, is ze ontzorgen. Gemeentes en aannemers weten vaak niet precies hoe het werkt om een schadeclaim in te dienen, vinden het te complex of hebben daar geen tijd voor. “Daardoor komt het voor dat schades wel worden hersteld, maar niet worden geclaimd”, aldus Grieta. “En dat is zonde, want daardoor betaal je de herstelkosten uit de pot voor onderhoud en niet het speciaal daarvoor opgezette fonds. Ook komt het voor dat beschadigde masten niet worden hersteld. Dat staat slordig en is soms zelfs onveilig.”

Met het geld dat je krijgt van de verzekering of het Waarborgfonds nadat je de schade hebt geclaimd, kan je een nieuwe mast en armatuur kopen en plaatsen. Grieta: “Je hebt met geringe kosten een verzorgde en veilige lichtmast terug. Ik doorloop de hele procedure en zorg ervoor dat gemeentes de geclaimde kosten van de schade op hun rekening gestort krijgen.”

En dat doet Grieta met veel plezier. Waarom? Door de leuke contacten, vertelt Grieta. “Ik vind het heel erg leuk om in contact te staan met gemeentes en aannemers. Ik heb vaak dezelfde mensen aan de lijn, dus je leert elkaar kennen. Dat vind ik ook belangrijk, die binding. Ik krijg vaak te horen dat ik het proces vlot afhandel, maar als het door drukte een keer iets langer duurt accepteren ze dat ook. Dat onderlinge begrip en die wisselwerking is fijn. Ik doe altijd mijn best, luister naar iedereen en zal het zo snel mogelijk regelen, dat weten onze klanten. Dit menselijke contact geeft mij energie in mijn werk. Ook binnen het NLI-team ben ik het mensenmens en de verbindende factor. Met veel plezier, want we hebben een heel fijn team en een prettige werksfeer.”

“Als ik de chauffeur van de aanrijding bel,
vraag ik altijd eerst hoe het met diegene gaat.”

Maar Grieta heeft niet alleen met de eigenaren van de lichtmasten contact. Ook de personen die tegen de lantaarnpaal hebben gereden, kunnen rekenen op haar hartelijkheid. “Natuurlijk bel ik vooral naar de chauffeur om de gegevens van de verzekeraar op te vragen. Maar die persoon is waarschijnlijk best wel geschrokken van de aanrijding, of heeft misschien zelfs letsel. Daarom vraag ik altijd eerst hoe het met diegene gaat. Daarna leg ik rustig uit hoe de procedure verder gaat. Het komt ook vaak voor dat de veroorzaker niet bekend is, dan claim ik de onkosten bij het waarborgfonds. Zo waren er laatst ergens 4 lichtmasten op een rij aangereden. Van het voertuig was geen spoor te bekennen. Hoe is dat mogelijk? Daarover verbaas ik me weleens”, aldus Grieta.

“Klanten melden schades heel makkelijk via ons Licht Management Systeem. Ideaal, want daarmee beheren ze hun hele areaal.”

Hoe Grieta de schades ontvangt? Dat gaat gelukkig heel gemakkelijk. Grieta legt het uit: “Soms ontvang ik ze per mail, maar meestal komen de schades binnen via ons Licht Management Systeem (LMS). Klanten kunnen daar inloggen en hun hele areaal beheren. Ze zien precies waar storingen of schades zijn. Dat maakt het beheer en onderhoud een stuk gemakkelijker. Ook als het gaat om meldingen van burgers of juist het energieverbruik. Ze zien alles vanuit één pakket. Dit helpt mij weer om klanten nog beter en sneller van dienst te kunnen zijn!”

Heb jij ook regelmatig te maken met stuk gereden lichtmasten en vind je het zonde om dit niet via het waarborgfonds of verzekering goed af te handelen? Dat begrijpen wij heel goed. Grieta regelt de hele procedure graag voor je. En geloof ons: dat is nog gezellig ook. Onder het genot van een kop groene citroenthee staat Grieta ook voor jou klaar!

Heeft u een vraag?