Van Gelder Verkeerstechniek werkt efficiënter dankzij LMS en schadeafhandeling door NLI
Voor een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer komen veel gemeentes terecht bij Van Gelder Verkeerstechniek. Maar ook voor openbare verlichting weten velen de weg te vinden naar deze middelgrote aannemer die al 106 jaar bestaat. Het onderdeel openbare verlichting is wel wat jonger: dit is opgestart in 2008. Inmiddels verzorgt Van Gelder het onderhoud aan de openbare verlichting voor 55 gemeentes en andere opdrachtgevers, verdeeld over drie regio’s. Jan Haas is als regiomanager verantwoordelijk voor regio Oost en vertelt waarom hij graag samenwerkt met het Nederlands Licht Instituut (NLI).
Jaren geleden was het NLI op zoek naar een partij die kon meedenken over een Licht Management Systeem (LMS) en vond deze in Van Gelder. “NLI wilde een pakket ontwikkelen voor het beheer van openbare verlichting. Fijn en werkbaar voor de mensen op kantoor, maar zeker ook voor de mensen buiten langs de weg”, vertelt Jan. “Dat hebben we samen gedaan. Wij leverden input van buiten; hier moet een knopje, daar missen we een functionaliteit, of dat moet iets anders werken. Zo is onze samenwerking ontstaan en gegroeid.”
LMS verlicht het werk
Inmiddels is het LMS een volgroeide applicatie en niet meer weg te denken voor Jan. “Wij vinden het erg fijn werken en nemen het meestal mee naar gemeentes die nog geen systeem hebben”, aldus Jan. “In LMS vind je alle lichtpunten, deze zijn op X- en Y-coördinaten ingemeten. Iedere gemeente kan een eigen landkaart oproepen en ziet bolletjes: dat zijn de lichtmasten. Alle gegevens zitten in het ‘paspoort’ van de mast, zoals de hoogte, type armatuur, het model. In principe zijn alle bolletjes groen, want dat betekent dat er niets aan de hand is. Door op een bolletje te klikken kan een burger, aannemer of ambtenaar een melding maken. Bijvoorbeeld dat de lamp stuk is of de paal scheef staat. Het bolletje wordt dan rood. Wij zien als onderhoudspartij direct de melding en starten het herstelproces. Natuurlijk sparen we deze meldingen op; we handelen alles binnen 10 werkdagen af of zoveel eerder als het contract dat eist. Het LMS stippelt de meest efficiënte route uit en begeleidt onze monteur van melding naar melding. De nieuw gebruikte materialen voegen we aan het paspoort toe en zo blijft alles up to date. Ook bij terugkerende storingen of nieuwe projecten werkt dit makkelijk, en de opdrachtgever kan gemakkelijk de voortgang bewaken.”
Efficiënter onderhoud
Jan is ervan overtuigd dat voor iedere opdrachtgever de openbare verlichting een stuk beheersbaarder wordt als ze met een goed beheerssysteem werken. “Als een gemeente niet beschikt over de juiste data van de lichtpunten, kunnen ze het NLI inschakelen om de installatie te laten inventariseren. Waar staan de lichtmasten, wat is de staat, welke type is het? Ze zorgen ervoor dat al die gegevens bekend zijn en vullen daarmee het LMS, zodat de aannemer veel efficiënter kan werken. Uiteindelijk wordt het onderhoud daardoor een stuk voorspelbaarder voor een opdrachtgever en kan men aan de hand van deze gegevens een meerjarig onderhoudsplan opstellen”, aldus Jan.
Schadeafhandelingen openbare verlichtingen
Lichtmasten worden weleens omvergereden. Zeg maar gerust heel vaak. Jan: “Een gemeente als Amersfoort heeft 35.000 lichtmasten, waarvan er jaarlijks rond de 400 worden aangereden. Dat is er iedere dag één en soms wel twee. Wij ontzorgen gemeentes volledig in de schadeafhandeling, samen met het NLI. Een monteur van ons gaat er meteen naar toe om de situatie veilig te stellen. Deze maakt foto’s van de schade en de omgeving en zet de gegevens in het LMS. Dat dossier gaat vervolgens naar het NLI waarna zij de claim verzorgen. Je hebt verschillende scenario’s: met een bekende dader en een onbekende dader. Soms staan het voertuig en de politie nog ter plaatse, dan verhalen we de onkosten bij de verzekeraar van dat voertuig. Zonder dader is het een ander proces, dan gaat het naar het Waarborgfonds. Daarbij is een eerste, goede opname heel erg van belang. Dat is je bewijsmateriaal. Daarnaast doet NLI nog buurtonderzoek en vraagt na of iemand iets heeft gezien. Het NLI zorgt ervoor dat de schades worden geclaimd en dat de gemeente nieuwe spullen krijgt zonder dat het geld kost. Dit is een tijdrovende bezigheid, dus dat leggen wij graag bij het NLI neer. We zijn erg tevreden over hoe zij dat verwerken, dat is nou eens ontzorgen.”
Een samenwerking uit het boekje
Behalve tijdwinst, is een groot voordeel van de samenwerking met NLI dat Van Gelder veel efficiënter kan opereren. “Voordat het LMS er was, werkten we vooral met Excellijstjes”, legt Jan uit. “Vaak was het dan onduidelijk welke mast iemand precies bedoelde en de gegevens waren vaak niet up to date. Nu werken we veel efficiënter, sneller en nauwkeuriger en bouwen we waardevolle data op. Bovendien kregen we voorheen meldingen 3 of 4 keer binnen; nu zien inwoners dat de melding al is gedaan en wat de status is.”
Meedenken en adviseren
Maar ook over het stukje advies en meedenken is Jan bijzonder tevreden. “We merken iedere keer weer dat de specialisten bij het NLI echt meedenken en adviseren. Dat is fijn. Ook schakelen ze snel, bijvoorbeeld als onze opdrachtgevers bepaalde functionaliteiten graag terugzien in het LMS. Ze geven gehoor aan klantwensen en zijn klantgericht. Maar ook zelf blijven ze doorontwikkelen en koppelingen bouwen met andere systemen, wanneer dat nodig is. Door deze oplossingsgerichte manier van werken, het innovatievermogen en de korte lijntjes is het erg prettig om met het NLI samen te werken”, sluit Jan af.
Wil jij ook weten wat het NLI voor jouw organisatie kan betekenen? Daag ons uit! We nemen graag de tijd om even te sparren en een goede kop koffie te drinken.