Zomaar… Smart City?

Je kan niet meer zonder, lijkt het. Het licht aandoen met een lichtknopje? Nee, we roepen massaal naar Google, Alexia en Siri dat het licht aan moet. Dus in de openbare verlichting moet het ook allemaal smart. De belofte is ook groot natuurlijk: op afstand diminstellingen aanpassen, armaturen die zelf melden dat ze defect zijn of scheef staan en ga zo maar door. Het beheren van OVL (openbare verlichting) is zo een eitje, toch?

Slimme verlichting in een Smart City moet je vooral ook slim beheren.

Ook ‘Smart’ bij veranderingen?

Wat veel beheerders zich niet realiseren, is dat ook slimme verlichting in een smart city beheerd moet worden. Daar komt best wel wat bij kijken. Want neem nu dat ene schademastje wat vervangen werd. Of die masten die weggehaald moesten worden bij het aanpassen van dat kruispunt en die je zo mooi elders kon hergebruiken. Of die uitbreiding in die woonwijk. Allemaal hele gewone handelingen die met slimme verlichting ineens een stuk lastiger zijn.

Die slimme verlichting is namelijk niet zo ‘Smart’ als het om veranderingen gaat. Want na de plaatsing heeft de vervanger van het schadearmatuur geen verbinding in een mesh-netwerk en de oude waarvoor deze in de plaats komt, laat een gat in het netwerk achter zodat andere armaturen ook geen verbinding meer hebben.

Nog een paar voorbeelden

En wat denk je van die verplaatste of hergebruikte armatuur met 2G of 4G-puck? Die is er wel weer, maar z’n coördinaten kloppen niet meer en hij bestookt de onderhoudsaannemer met foutmeldingen. Die wordt helemaal gek! Want hij snapt de foutmelding niet en het armatuur brandt gewoon.

Als je slimme of connected verlichting gebruikt, zal dit herkenbaar zijn. Meestal heb je de hulp van de leverancier nodig om alles weer te herstellen en ook die heeft dan de grootste moeite met het oplossen van de chaos omdat labeltjes en barcodes van de slimme armaturen ontbreken.

Wel toepassen én slim beheren

Nu hoor je mij niet zeggen dat je géén slimme verlichting moet toepassen. Nee, je moet slim beheren! Een slimme beheerder gebruikt een managementsysteem voor openbare verlichting dat de relevante informatie borgt, zoals LMS. Dan hoef je nooit meer te zoeken naar stickers met barcodes en heb je altijd de juiste gegevens en historie bij de hand. En goede procedures om met slimme verlichting te werken.

En een beetje hulp van mensen die weten waar ze het over hebben om je met de werkprocedures op weg te helpen, is dan goud waard. Zo heb je nog jarenlang plezier van de investering in slimme verlichting. 

Wil je meer weten over slim beheren van openbare verlichting? Kijk dan eens hier: Lichtmanagement en beheer openbare verlichting.

John Vranken

Zomaar...

Zomaar… is een serie overpeinzingen van (directeur) John Vranken van het NLI. Een kwartiertje in de file is genoeg om zijn brein te laten knarsen op iets waar wij allemaal niet bij stilstaan, maar misschien wel zouden moeten doen.

Ook interessant

LMS helpt gemeenten en Speer Infra met onderhoudsmanagement

Voor onderhoudsmanagement van de openbare verlichting bij vijf gemeenten werkt onderhoudsspecialist Speer Infra met het Lichtmanagement Systeem (LMS) van het Nederlands Lichtinstituut (NLI). Dat bevalt hen en de gemeenten heel goed. Maar hoe werkt dat in de praktijk? We namen een kijkje. 

lees meer

Nachtschouw app voor efficiënte inventarisatie defecte lichtmasten

Met de nachtschouw app kan de inventarisatie van defecte lichtmasten voortaan veel sneller, eenvoudiger en efficiënter worden uitgevoerd. Met deze nieuwe app voor de mobiele telefoon, tablet of iPad is nachtelijk speuren naar kapotte lichtmasten verleden tijd. 

lees meer

Opmars lichtvisie voor samenhang stedelijke ontwikkeling en licht

De lichtvisie voor openbare verlichting krijgt in Nederland voorzichtig meer voeten aan de grond. Vooral door het groeiend besef dat stedelijke ontwikkeling en licht onlosmakelijk verbonden zijn. Om openbare verlichting en sfeer te kunnen sturen, is de lichtvisie het ‘masterplan’ voor de langere termijn. Scenario’s zijn essentieel om tot een goed plan te komen. 

lees meer

Heeft u een vraag?