Beheer openbare verlichting kan beter, efficiënter en goedkoper

Veel gemeenten denken dat zij een goede actuele database hebben voor het beheer van hun straatverlichting en openbare verlichting. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Vaak blijkt hun database flink vervuild of zijn benodigde gegevens opeens ‘toch niet volledig’. Dat kost gemeenten en onderhoudspartijen onnodig extra tijd en geld. Bijvoorbeeld bij het beheer van storingsmeldingen aan de openbare verlichting. Moderne management software voor openbare verlichting zorgt voor efficiënt en kwalitatief beheer en betere communicatie tussen alle betrokkenen. Ook met burgers.

Problemen met beheersoftware openbare verlichting

Veel gemeenten werken voor het lichtmanagement van openbare verlichting en straatverlichting met algemene beheersoftware voor de openbare ruimte. Voor veel onderdelen werkt dat prima, maar voor de verlichting is dat vaak niet ideaal. Dat komt door de complexiteit van de gegevensverzameling die hierbij komt kijken. Bij het beheer zijn verschillende mensen betrokken, allemaal met hun eigen werkwijze en omschrijvingen. Bij het onderhoud werken aannemers vaak ook weer met een eigen systeem. Als dan een LED lamp van de straatverlichting vervangen moet worden, staat dat nog wel in het systeem, maar welke type LED lamp bijvoorbeeld niet. Dat is niet handig.

Hiaten in databases door complexiteit gegevensverzameling

Bij het Nederland Licht Instituut (NLI) zien wij hierdoor veel vervuiling en hiaten in databases van beheerders ontstaan. Dan is eerst weer een complete inventarisatie van de openbare verlichting nodig om alles netjes in kaart te brengen. Vaak duurt het een tijd voor dit besef ontstaat. Gemeenten en andere beheerders van openbare verlichting hebben meestal het idee dat dit bij hen wel goed zit. Ze hebben immers ‘een systeem’ en alle betrokkenen doen hun best. Maar het ligt ook niet aan de mensen. Het knelpunt is de zojuist genoemde complexiteit van gegevensverzameling rond straatverlichting en openbare verlichting.

Modern lichtmanagement systeem (LMS) voor openbare verlichting

Moderne beheersoftware specifiek voor openbare verlichting biedt uitkomst. Zeker als dit eenvoudig gekoppeld kan worden aan andere systemen. Dan werkt iedereen met dezelfde data. Zo kan het beheer vaak al een stuk beter, eenvoudiger en efficiënter worden uitgevoerd, met lagere kosten en hogere kwaliteit van de openbare verlichting.

Bij het NLI hebben wij onze kennis en jarenlange ervaring met dit lichtmanagement benut om zelf moderne management software voor de openbare verlichting te ontwikkelen voor gemeenten en onderhoudsbedrijven. Dit lichtmanagement systeem (LMS) is online beschikbaar voor alle betrokkenen. En het helpt gebruikers om heel eenvoudig (intuïtief) alle relevante gegevens centraal op te slaan. Beheerders beschikken daardoor over een volledige dataset, waarin zij gegevens eenvoudig kunnen (laten) bijhouden. En zij kunnen alle benodigde gegevens eruit halen wanneer zij dat nodig hebben. Bij veel andere systemen is dat opvallend genoeg niet zo. Dit LMS geeft gemeenten en andere beheerders dus alle vrijheid om hun areaalbeheer zelf uit te voeren of (delen) uit te besteden, bijvoorbeeld aan onze bestandsbeheerders.

Beter beheer storingsmeldingen openbare verlichting

Een goed en centraal lichtmanagement systeem biedt grote voordelen bij het beheer van storingsmeldingen aan de openbare verlichting en straatverlichting. Het aanmelden en oplossen van schades en storingen en de terugkoppeling naar melders, is eenvoudig doordat ook aannemers en monteurs met dezelfde data werken. Zij werken online of (via de app) met dezelfde beheersoftware of koppelen dit eenvoudig aan hun eigen systeem. Daardoor is ons (open source) LMS flexibel en efficiënt voor iedereen.

Het is ook meer dan alleen een lichtmanagement systeem. Het LMS is ook een communicatiemiddel richting aannemers, monteurs of burgers die een storing melden. Zij krijgen vanuit hun rol en bevoegdheden toegang tot (delen van) de centrale data of worden automatisch geïnformeerd over reparaties en de voortgang. Beheerders hebben daar dus nauwelijks omkijken naar en houden wel de regie over hun beheersoftware en de data. 

Minder vragen en betere informatie van Klant Contact Center (KCC)

In de praktijk levert dat vooral veel minder vragen op van burgers en betere meldingen van storingsmeldingen. En komen er nog wel vragen binnen bij een Klant Contact Center (KCC), dan hebben ze daar betere informatie om burgers direct te informeren.

Online klikt een melder op een kaart eenvoudig een defecte lichtmast aan en hoeft dus niet meer allerlei tekstomschrijvingen te geven. En hij kan ook bijvoorbeeld ook meteen een foto van de situatie uploaden vanaf zijn mobiele telefoon. Dit maakt melden eenvoudiger en zorgt voor meer, snellere en betere meldingen. Daardoor kan een monteur direct naar de lichtmast rijden (met behulp van GPS). Dat scheelt dus ook tijd en geld bij het beheer van storingsmeldingen aan de openbare verlichting en straatverlichting.

Extra voordelen voor aannemer en beheerder

Het LMS zorgt in de praktijk ook voor betere samenwerking tussen beheerders van openbare verlichting en onderhoudspartijen zoals aannemers. Monteurs krijgen betere meldingen, waardoor zij direct naar de juiste lichtmast kunnen rijden met de juiste spullen. Beheerders en aannemers zien op de kaart in één oogopslag hoe het staat met de doorlooptijden (een rode stip wijst op een lichtmast die te lang defect is). Ook de financiële afhandeling tussen beheerder en aannemer kan direct in het systeem worden afgehandeld. Het hele proces van A tot Z wordt dus centraal gestroomlijnd.

Het LMS blijkt voor aannemers ook waardevol bij het stickeren van lichtmasten om hun ‘identiteit’ te kunnen bepalen. Met die nummering gaat nog regelmatig wat mis, waardoor lichtmasten verkeerde stickers krijgen. Dat geeft direct vervuiling in de database van de beheerder. In het LMS kan een stickerplan worden geupload en met behulp van de app en GPS kan het stickeren niet meer misgaan. Dit voorkomt dus fouten en maakt het beheer van de openbare verlichting een stuk eenvoudiger.

Meer weten over lichtmanagement of ons LMS?

Wilt u meer weten over lichtmanagement van openbare verlichting, ons lichtmanagementsysteem (LMS) of andere diensten van het NLI? Stel uw vraag gerust direct en vrijblijvend aan John Vranken: john.vranken@nederlandslicht.nl

Terug naar nieuws overzicht
Stel een vraag

Ook interessant